Ook in de wereld van ICT is doorgedrongen dat duurzaamheid een thema is waar steeds meer klanten om vragen. Voorlopig zie ik alleen focus op CO2 uitstoot en pogingen tot “Greenwashing”. Ook in de ICT sector kan veel meer dan uitstoot inzichtelijk maken of compenseren!
CO2 uitstoot beperken is leuk, maar niet genoeg
Servers, desktop computers, switches, het slurpt stroom. Zelfs Google weet dat, daarom bouwen ze graag datacenters naast een windmolen park. Bomen planten voor elk geproduceerde hardware component? Fijn! Alle consultants een leaseauto, als het even kan elektrisch? Super goed voor de CO2 compensatie en laten we het kantoor op groene stroom draaien dan zijn we duurzaam bezig…toch?
Bovengenoemde is beter dan niets, maar zulke voorbeelden geven een vals gevoel van duurzaam ondernemen in de ICT branche. Duurzaamheid gaat een stuk verder dan uitstoot van jouw eigen organisatie en vergt een aanpassing van de hele keten: van productie tot gebruik tot afval. Daarvoor moet iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid pakken en verder kijken dan de (eigen) CO2 uitstoot.
Circulariteit in ICT
Circulariteit gaat verder dan uitstoot. Het gaat over de gehele levenscyclus van producten en diensten. Om het echt goed te doen vergt het professionele analyse van de producten die je maakt, inkoopt, verkoopt, vervoert en gebruikt. Dit kost tijd en geld. Circular Control heeft het Circulair Perspectief ontwikkelt om snel en op hoofdlijnen inzicht te geven in de huidige staat van circulariteit van uw bedrijf en handvatten te bieden voor directe verbetering.
Meteen inzicht? Er is sinds kort een selfassessment tool beschikbaar, ontwikkeld door TNO, CIRCO en LBP Sight waarmee maakbedrijven, logistieke dienstverleners en reparatiebedrijven om inzicht kunnen krijgen in hun milieu impact.
Volgende keer: Circulariteit in de ICT – Inkoop & Verkoop