Circulariteit in de ICT: Goedkoop en gratis en lekker snel
Circulariteit in de ICT: Goedkoop en gratis en lekker snel

Circulariteit in de ICT: Goedkoop en gratis en lekker snel

Digitaal maakt alles goedkoper en sneller: kleding en spullen kopen, brieven versturen, fotograferen, films en programma’s kijken, lichten aandoen, muziek luisteren – noem maar op. Goedkoper en sneller…. maar ook onzichtbaar vervuilender dan waarvoor digitaal in de plaats komt.

Zoals we ook in het vorige blog hebben uitgelegd kost data veel energie. Energie die jij als consument of als bedrijf niet ziet of hoeft te betalen. Energie die onzichtbaar in de keten is verstopt, leidt tot uitbuiting en vervuiling, zowel op korte als lange termijn, zowel direct als indirect. Daar dragen we allemaal, dagelijks aan bij en dat is niet duurzaam.

De grote leveranciers (Amerikaanse giganten) zeggen dat ze nul netto uitstoot nastreven of soms claimen ze het al te hebben. Dit is greenwashing en niet waar. Vaak kopen ze certificaten, of planten ze hypothetisch bos om te compenseren voor de directe uitstoot van de datacenters. Indirecte impact betaalt het milieu helemaal zelf. Reken maar uit: op basis van de uitstoot van een enkele zoekopdracht op Google (0.0003kWh), moeten er, ter compensatie voor de uitstoot, 8500 bomen worden geplant per miljard zoekopdrachten. Google voert per dag 8,5 miljard zoekopdrachten uit…..zoveel bomen passen niet op de aarde en worden al helemaal niet dagelijks geplant!

Onder duurzaamheid verstaan we bij Circular Control B.V. meer dan alleen zonnepanelen en afval scheiding. We kijken naar alle impact die je als bedrijf hebt en in het bijzonder naar je digitale impact. De impact is in veel gevallen negatief als je de hele keten van productie tot verwijdering meeneemt, maar door het inzichtelijk te maken kun je wel goedkoop en lekker snel keuzes maken en starten met verkleinen van je negatieve impact.

Een aantal voorbeelden om eens over na te denken deze vakantieperiode:

  • Leuk, snel, goedkoop, marketing en reclame online – maar weegt het werkelijke resultaat: verkoop per klik, op tegen de werkelijke kosten? Elke banner advertentie op Google kost gedurende zijn levensduur 1,5 kWh of 0.42 kg CO2. Een inwoner van de VS wordt dagelijks, gemiddeld, blootgesteld aan 55 banner advertenties…De impact van de advertentie is dus niet gering. Daar achter vandaan komen dan nog de data die verwerkt wordt in het kader van de advertentie: wie/waar/wanneer heeft geklikt, hebben die iets gekocht, algoritmes die bepalen welke andere advertenties vervolgens getoond gaan worden aan deze klikker… de impact loopt alleen maar op.
  • Opslag van data. Zoals we in het vorige blog ook hebben toegelicht, is de impact van data in de cloud hoger dan lokaal opgeslagen data. Maak onderscheid tussen wat écht nodig is om je bedrijf te laten werken en wat niet. Bewaar alleen wat écht (wettelijk of contractueel) moet en sla dat statisch, lokaal/offline op. De besparing kan oplopen naar kilo’s CO2. Dat is een stuk makkelijker bespaard dan overstappen naar elektrische auto’s of zonnepanelen op het bedrijfspand!
  • Moet ICT apparatuur echt na 3-5 jaar worden vervangen, omdat ze niet meer goed zijn of kunnen ze nog langer mee? Zijn er business modellen waarbij de oudere modellen nog goed in te zetten zijn voor klanten met een andere behoefte? Ik kijk hier alle datacenters aan want er is aangetoond dat gemiddelde datacenters met zakelijke klantdata, slechts 18% van de beschikbare ruimte gebruiken! Met andere woorden: 82% van de tijd, staan servers idle, ze verbruiken energie, maar doen niets. Apparatuur kost de aarde het meest tijdens productie, de enige manier om hier duurzaam mee om te gaan is om ze tenminste volledig en zo lang mogelijk te gebruiken!
  • Fast Fashion: Doe het niet. Niet voor bedrijfskleding, niet voor privé, gewoon niet. In 2018 is becijferd door Quantis dat de wereldwijde schoenen- en kleding industrie net zoveel uitstoot als de gehele Europese Unie. koop lokaal (in de winkel), let op materialen en vooral: draag je kleding tot het echt kapot is. Steun niet langer de “mode” van 8x per jaar een nieuw seizoen dus nieuwe kleding: je kast is vol, je hoeft niets nieuws. Bedrijfskleding en sponsoring is hartstikke slimme marketing voor je bedrijf: let op materialen, productieketen en kleurgebruik Hoe meer kleur, hoe meer vervuiling.
  • Goedkoop uit China: Doe het niet! Het is niet goedkoop als je de mensenrechten situatie, vervuiling tijdens productie en vervoer meetelt! Het klopt dat je gevoel zegt dat het niet kan kloppen dat een laadkabeltje voor 1 euro uit China naar Nederland kan komen. Dat kán ook niet, iemand anders betaalt! Heb je het toch gedaan en wil je van het, hoogstwaarschijnlijk kapotte kabeltje af? Recycle met UrbanMiners

Zomaar wat tips om je impact deze zomer, zowel privé als op de zaak te beperken. Start nu met het verwijderen van alle nét niet goede vakantiefoto’s. Zet die gewoon ff lekker NIET in de cloud. Bespaar je direct het milieu en jezelf later veel moeite om het alsnog uit te zoeken 😊

Volgende keer: Online afval

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.