Sustainability, security en kwaliteit zijn geen beperkingen voor uw succes, maar een kans!
Circulariteit in de ICT: Cloud Sustainability
Circulariteit in de ICT: Cloud Sustainability

Circulariteit in de ICT: Cloud Sustainability

Volgens Gartner is Cloud Sustainability in opkomst, te zien in Emerging Technologies 2022 Hype Cycle. Gartner bedoelt hiermee het halen van duurzaamheidsdoelen door ICT naar de cloud te brengen. In dit artikel leggen we uit hoe dit zit.

Gartner Hypecycle

De grote cloud leveranciers zoals Google en AWS zijn zich al bewust van de mogelijkheden en gebruiken het in hun strategie om klanten naar hun datacenters te trekken. Google claimt bijvoorbeeld dat Google Cloud al volledig “carbon neutral” opereert en geeft de gebruikers dashboards om inzage te hebben in de uitstoot die het gebruik van hun producten produceert.

Wat is waarheid en wat is greenwashing?

Voor een onderneming die nu meerdere datacenters in eigen beheer heeft en lokaal ICT draait is het zeker waar dat de gemiddelde CO2 uitstoot afneemt als je naar de cloud gaat. Dit is dus een kans voor alle organisaties die nog bezig zijn met hun cloud transitie. Breng in kaart wat de huidige klimaatimpact van je applicaties of apparatuur is en wat de impact is na de transitie. Je bent dan trouwens ook meteen op weg om aan CSRD richtlijnen te voldoen!

Het wordt greenwashing wanneer je alleen naar de uitstoot kijkt. Hier komt de term Carbon Neutral, die Google in het voorbeeld hierboven handig gebruikt om de hoek. Carbon Neutral wordt gebruikt in relatie tot het opwekken van energie en gaat over de uitstoot van CO2 specifiek. Er zijn meer gassen die impact hebben op het klimaat dus het is al kort door de bocht om alleen op CO2 te focussen. Bij alle manieren van energieopwekking komt CO2 vrij, een claim dat een bedrijf “neutraal” is kan dus alleen door aanvullende maatregelen te nemen zoals het kopen van compensatie in de vorm van bijvoorbeeld oerwoud en bossen. Daarin is reeds een levendige, maar totaal niet klimaatverantwoorde handel ontstaan, zoals in dit artikel is te lezen: https://www.ftm.nl/artikelen/carbon-credits-ongereguleerde-compensatiemarkt-werkt-niet

Verkoopt jouw onderneming cloud producten of diensten?

Wanneer jij als verkoper van cloud producten je klanten wilt helpen met hun duurzaamheidsopdracht, begin dan bij jezelf! Breng in kaart waar je energie vandaan komt, hoeveel je verbruikt en wat het verbruik per eenheid die je aan klanten verkoopt is. Wanneer je weet wat je hebt kun je maatregelen treffen om zo duurzaam mogelijk met je dienstverlening om te gaan en dit gebruiken om je concurrentiepositie te versterken. Neem in je overweging mee, dat klanten hier de komende jaren gedwongen (door wet- en regelgeving) vragen over gaan stellen aan al hun leveranciers, dus het is verstandig om nu te beginnen met het in kaart brengen van je huidige klimaatimpact.

Wil je meer weten over het in kaart brengen van jouw duurzaamheidsimpact of wil je verder gaan en je onderneming duurzaam of zelfs circulair gaan maken? Neem dan zeker even contact met ons op via info@circularcontrol.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.