Sustainability, security en kwaliteit zijn geen beperkingen voor uw succes, maar een kans!
3 voordelen van circulair verbeteren
3 voordelen van circulair verbeteren

3 voordelen van circulair verbeteren

Circulariteit gaat niet alleen over duurzaamheid. Duurzaamheid is een gevolg van circulaire bedrijfsvoering, maar circulariteit gaat verder. In dit blog leggen we uit wat de drie grote voordelen zijn van circulaire bedrijfsvoering ten opzichte van alleen het verbeteren van je duurzaamheid.

1: Ook niet duurzame (tussen) producten kunnen circulair zijn

Toevallig stond deze week een interessant artikel in Trouw met de kop: Lichtradioactief afval is prima grondstof. Het artikel beschrijft dat het lichtradioactief afval geschikt is om te hergebruiken, waardoor het niet langer afval is maar een grondstof voor nieuwe producten. Helaas staat de wet dit momenteel nog niet toe, onder andere omdat er (onterecht in dit geval) veel emotie zit rondom het woord radioactief.

Dit is een voorbeeld van het verschil tussen kijken naar duurzaamheid en naar circulariteit. Door vanuit circulariteit naar bedrijfsvoering te kijken, worden afvalstromen misschien grondstoffen. Het beste zou zijn als dit binnen je eigen bedrijfsvoering kan worden hergebruikt, maar als er een andere industrie mee geholpen is, kan dat ook een oplossing zijn.

In een circulaire economie wordt geprobeerd optimaal om te gaan met de grondstoffen en de uitstoot zo veel mogelijk te beperken, door reststoffen opnieuw te gebruiken. Dit vraagt een pragmatische kijk op wat er wordt ingekocht, wat er wordt geproduceerd, welke reststoffen er vrij komen en wat daar een mogelijk nut van is. Onderstaande plaat geeft schematisch weer hoe de circulaire economie werkt. Het doel is om de afvalberg onderin het plaatje zo klein mogelijk te maken.

4R strategy

2: Circulaire business modellen verliezen geen waarde

Je huidige business model is gebaseerd op de huidige lineaire economie en maakt nog winst. Toch hangt er altijd een eindigheid boven het hoofd: je moet blijven vernieuwen, je moet aan de vraag blijven voldoen, alles moet steeds goedkoper – de grondstoffen, de werknemers, de fabricageprocessen het afvalverwerken – want veel in die processen wordt steeds waarde verloren. In een circulair business model wordt je minder afhankelijk van externe fluctuaties op grondstofprijzen of veranderingen in afvalverwerking en uitstoot regels. Je produceert namelijk naast je producten ook restproducten met waarde en zorgt ervoor dat de grondstoffen voor je nieuwe producten, komen uit jouw (of de buren’s) oude producten.

Natuurlijk zitten er uitdagingen in het omvormen van een lineair business model naar een circulair business model, dus vergeet niet dat het niet allemaal morgen hoeft! Het breder kijken naar je omgeving, je totale productieproces en randvoorwaarden kan wel al direct morgen besparingen opleveren. Vaak doen we dingen “omdat we ze altijd al deden” maar nu het knelt (energieprijzen, uitstootregels) komt er noodzaak om dat eens onder de loep te nemen.

3: Door circulair te verbeteren voldoe je aan (toekomstige) wet-en regelgeving

Misschien heb je al gehoord dat vanaf 2023, gefaseerd, alle bedrijven die voldoen aan twee van de drie volgende criteria: je organisatie heeft meer dan 250 werknemers in dienst, een balanstotaal van meer dan 20 miljoen euro en/of genereert meer dan 40 miljoen euro aan netto-omzet moeten voldoen aan de nieuwe EU Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

Om te voldoen aan deze regelgeving moet je een strategie en doel hebben. Dat doel zou niet moeten zijn “voldoen aan wet-en regelgeving”. Dat is een randvoorwaarde bij elk legaal bedrijf. Daarnaast moet je de voortgang op die doelen meetbaar maken en hoe doe je dat?

Door nu te beginnen! Met ons Circulair Perspectief brengen we in kaart waar jouw organisatie kan verbeteren, wat al meetbaar is, wat meetbaar kan worden en wat de stappen zijn om je doelen te halen. Wil je alleen kosten besparen? Wil je echt impact maken of vooral je impact (op de natuur of maatschappij) beperken? Er zijn geen foute doelen, behalve “als het er maar duurzaam uitziet voor de klant” want greenwashing… daar doet Circular Control niet aan mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.